تعداد خانه‌های امن برای پسران در معرض آسیب اجتماعی بیشتر شود 
کد خبر: 4178251
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
رحیمی:

تعداد خانه‌های امن برای پسران در معرض آسیب اجتماعی بیشتر شود 

وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه باید کودکان در معرض آسیب را نجات دهیم، گفت: برای پسران آسیب‌دیده در اجتماع، تعداد خانه‌های امن کم است که باید راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، امین‌حسین‌ رحیمی، وزیر دادگستری، در رویداد ملی هم‌افزایی ظرفیت‌سازی اجتماعی سازمان بهزیستی که امروز شنبه ششم آبان ماه با حضور مدیران کل بهزیستی سراسر کشور در سالن وزارت کشور برگزار شد، با تاکید بر اینکه هدف تشکیل بهزیستی غم‌خواری و کمک به مردم است، گفت: گاهی گروه هدف بهزیستی کل مردم است. اورژانس اجتماعی برای همه مردم است و ممکن است برای هر فردی مشکلی پیش بیاید که نیاز داشته باشد با اورژانس اجتماعی تماس بگیرد. 

وی با اشاره به اینکه وزارت دادگستری مرجع ملی حقوق کودک است، گفت: در چند ماه اخیر چند کار مهم برای کودکان انجام شده است. کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را می‌توان به فرزندخواندگی داد که قبلا فرایندهای پیچیده و زمان‌بر داشت که کودکان باید در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شدند. لذا تلاش شد با اصلاح قانون، کودکان را از ابتدا به خانواده بسپاریم. 

وزیر دادگستری افزود: آیین‌نامه اصلاح شد که به موجب آن دیگر نیاز نیست فرایندهای طولانی فرزندخواندگی طی شود و به محض اینکه کودکی به بهزیستی سپرده شود بهزیستی بلافاصله می‌تواند به صورت موقت کودک را به خانواده‌ها بسپارد. همچنین کودکان دارای معلولیت را برخی حاضر هستند به طور موقت سرپرستی کنند که اصلاح این آئین‌نامه موجب شده تعداد کودکان در شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری به شدت کاهش پیدا شود. 

رحیمی با تاکید بر اینکه هدف شانه خالی کردن از نگهداری از کودکان نیست، بله هدف سپردن بچه‌ها به آغوش خانواده‌ها است، گفت: دقت کنید خانواده‌ها دارای صلاحیت باشند. اگر این آیین‌نامه صحیح اجرا شود، هیچ کودکی در مراکز به صورت طولانی نگه‌داری نمی‌شود. این قانون هر کودک زیر ۱۸ سال بی‌سرپرست و بدسرپرست را شامل می‌شود. کودکان کار و خیابان را هم‌ می‌توانیم به این مراکز که اکنون خالی شده‌اند، برد و به خانواده‌های متقاضی سپرد. 

وی اضافه کرد: قدم بعدی ویژه کودکان کار است که شناسایی آنها شروع شده است. نباید کودکی در خیابان باشد. اگر کودکی بی‌سرپرست و بدسرپرست است باید در این مراکز ساماندهی شود. عده‌ای از کودکان کار خانواده دارند، اما فقیر هستند و خانواده آنها را برای کار راهی خیابان کرده است که باید از نظر مالی به این خانواده‌ها کمک کنیم که کودک در خانواده بماند و تحصیل کند. 

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه عده‌ای از کودکان نیز توسط باندها در معرض سوءاستفاده قرار گرفته‌اند، گفت: باید با این باندها برخورد شود و وقتی کودکان از این باندها گرفته شدند اگر بدسرپرست هستند به سرپرستی واگذار شوند و اگر خانواده فقیری دارند به آنها کمک شود. 

وی تصریح کرد: واقعاً باید کودکان را نجات دهیم. نباید توجه کنیم کودک چه کسی است یا اهل کجاست باید به هر کودک زیر ۱۸ سال در معرض آسیب کمک کنیم. ما به عنوان مرجع ملی حقوق کودک از کودکان فلسطینی نیز حمایت می‌کنیم. بچه‌های زیادی در فلسطین بی‌سرپرست شده‌اند و باید برای این بچه‌ها نیز فکری کرد و اگر امکان داشت آنها را به خانواده‌های ایرانی متقاضی سپرد.  

رحیمی با اشاره به اینکه امکانات اورژانس اجتماعی محدود است و باید آنقدر امکانات داشته باشد که به سرعت ورود کند و جلوی آسیب را گیرد، گفت: اعتباری در اختیار وزارت کشور است که درخواست کردم برای تأمین امکانات اورژانس اجتماعی بهزیستی اختصاص داده شود. 

وی در پایان گفت: اکنون دخترانی که در معرض آسیب هستند، اگر به بهزیستی مراجعه کنند به خانه‌های امن برده می‌شوند، اما برای پسرانی که در معرض آسیب هستند، تعداد خانه‌های امن کمتر است که باید برای پسران هم خانه امن راه‌اندازی شود.

انتهای پیام
captcha